اتصالات لوله سفید آب

لوله سفید آب یا لوله های پلی پروپیلن یکی از مدرن ترین راه های انتقال آب در ساختمان های مسکونی می باشد و اتصالات لوله سفید برای متصل کردن این لوله ها به یکدیگر به کار می رود که هم اتصالات تمام پلیمری هستند و هم اتصالات تلفیقی فلز دار ( برنجی ) که اتصالات فلز دار معمولا در قسمت هایی نصب می شوند که نیاز به نصب شیرآلات باشد.

در ادامه مطلب نام اتصالات لوله سفید با عکس و اتصالات لوله سفید با اسم و مشخصات و وظیفه هر کدام را شرح می دهیم.

نکته : اتصالات لوله سبز با سفید تفاوتی در سایز و جنس و نحوه اتصال ندارند و فقط رنگ آن ها متفاوت می باشد.

انواع زانویی در اتصالات لوله سفید

در لوله و اتصالات پلی پروپیلن زانو ها انواع مختلفی دارند و یک ویژگی در بین همه این ها مشترک است آن هم تغییر مسیر جهت سیال یا آب می باشد. در ادامه با انواع زانویی لوله سفید یا زانو لوله سبز آشنا خواهید شد. برای دریافت قیمت زانو لوله سفید می توانید از لیست قیمت برند مورد نظر خود که برای دانلود قرار داده شده است آن را مشاهده کنید و همچنین اگر قصد خرید زانو لوله سفید دیجی کالا را دارید قیمت های آن را با پایپ مال مقایسه نمایید.

زانو مساوی 90 درجه

زانو مساوی ۹۰ درجه

زانو مساوی ۹۰ درجه یا همان زانو لوله سفید یا زانو لوله سبز شاید پردکاربرد ترین اتصال در لوله های پلی پروپیلن می باشد. کاربرد این اتصال در تغییر مسیر خط لوله می باشد. به زور مثال عبور خط لوله از پذیرایی به اتاق که نیاز به چرخش ۹۰ درجه لوله است از زانو استفاده می شود. قیمت زانو لوله سفید نسبت به سراه و یا اتصالات دارای فلز پایین تر می باشد.

زانو بوشن فلز

زانو بوشن فلز

زانو بوشن فلز یا همان زانو یکسر فلز یکی از انواع زانو در اتصالات لوله سبز می باشد. در این اتصال همانند دیگر اتصالات تلفیقی از فلز و پلی پروپیلن استفاده شده است. زانو یکسر فلزی بیشترین استفاده را در قسمت های نصب شیر آلات دارد به همین دلیل یکسر آن دارای رزوه داخل و از جنس فلز می باشد.

زانو مغزی فلز

زانو مغزی فلز

زانو مغزی فلز یا همان زانو یکسر مغزی یکی از انواع زانو در اتصالات لوله سفید می باشد. تفاوت این زانو با زانو یکسر فلز در نوع دنده ها و روزه های آن است که در این زانو رزوه ها به صورت بیرون دنده هستند و در جاهایی کاربرد دارد که نیاز به تغییر مسیر سیال و یا آب بوده و در طرف دیگر شیر یا اتصالی که قرار خواهد گرفت به صورت داخل دنده یا مادگی باشد

زانو 45 درجه

زانو ۴۵ درجه

زانو ۴۵ درجه پلی پروپیلن یا زانو ۴۵ لوله سفید نسبت به زانوی ۹۰ درجه کاربرد بسیار کمتری دارد و به همین دلیل نیز تعداد سایز های تولید شده در این زاویه کمتر از ۹۰ درجه می باشد. از این اتصال در لوله کشی لوله سفید یا لوله کشی لوله سبز نیز برای تغییر مسیر سیال در زاویه ۴۵ درجه استفاده می شود

زانو فلز بست دار

زانو فلز بست دار

زانو فلز بست دار از دیگر اتصالات لوله سفید می باشد که همان کار زانو بوشن فلز را انجام می دهد و تفاوت آن در بست دار بودن این اتصال است که این امر باعث اجرای راحت تر این زانو به دیوار شده و نیازی به بست جداگانه برای وصل کردن به دیوار نمی باشد.

زانو دوقلو بوشن فلزی

زانو دوقلو بوشن فلزی

زانو دوقلو بوشن فلزی متشکل از دو زانو فلز و همچنین متصل کننده میانی می باشد و در قسمت شیر آلات روشویی، توالت، حمام و ظرفشویی و در جاهایی که شیرآلات به صورت زوج شیر سرد و گرم مورد نیاز است از زانو زوج یکسر فلز استفاده می شود. به این دلیل که نیازی به شابلون برای ایجاد فاصله دقیق و منظم ندارد و به این صورت عملیات نصب و راه اندازی با سادگی بیشتر و همچنین سرعت بالاتر انجام می شود.

انواع سه راهی لوله سفید

سه راه لوله سفید نیز یکی از اتصالات پرکاربرد در اتصالات لوله پلی پروپیلن می باشد. استفاده از این اتصال به منظور انشعاب گرفتن از خط لوله می باشد که در ادامه به معرفی انواع سه راه لوله سبز یا همان سفید می پردازیم.

سراه مساوی 90 درجه

سراه مساوی ۹۰ درجه

سراه مساوی ۹۰ درجه یا همان سه راه لوله سفید یکی از اتصالات پر کاربرد لوله سفید می باشد که در مسیر یک خط لوله از آن استفاده می شود. به این صورت که در مسیر لوله کشی اگر نیاز به انشعاب گرفتن با همان سایز لوله باشد از سه راه مساوی استفاده می شود.

سه راه کنج

سه راه کنج

یکی از انواع سه راهی ها در اتصالات لوله سفید سه راه کنج می باشد. این اتصال به صورت سه سر جوش و کاملا پلیمری است.موارد استفاده از سراه کنج همانطور که از نامش پیداست در گوشه ها یا کنج های ساختمان می باشد آن هم در مواقعی که نیاز باشد در قسمت کنج انشعاب دیگری از خط لوله گرفت.

سه راهی تبدیل لوله سفید

سه راهی تبدیل لوله سفید

یکی از انواع اتصالات لوله پلی پروپیلن یا سفید سراه ناف فلز یا سه راه بوشن فلز می باشد. که این اتصال جزو اتصالات تلفیقی لوله سفید شمرده می شود. این اتصال از یکطرف به صورت جوش پلیمری که با دستگاه جوش اتصالات لوله سفید یا همان اتو لوله سفید به صورت جوش متصل می شود و از قسمت دیگر که به صورت دنده داخل یا رزوه داخل از جنس برنج می باشد برای اتصالات نری دار یا شیر آلات که اتصال آنها به صورت رزوه بیرون است با نوار تفلون یا تفلون مایع متصل می شود.

سه راه ناف فلز

سه راه ناف فلز

بیشتر بخوانید: لوله و اتصالات upvc استخری | لیست قیمت لوله هیدروپول و اتصالات فشار قوی یو پی وی سی

سه راهی تبدیل لوله سفید یکی از انواع سه راهی های این نوع لوله می باشد که برای انشعاب گیری و تغییر سایز لوله انشعاب گرفته شده به صورت همزمان کاربرد دارد. این اتصال دو نوع مختلف دارد که یک نوع تغییر سایز در امتداد خط لوله و دیگری تغییر سایز در قسمت انشعاب یا خروجی وسط در زاویه ۹۰ درجه می باشد.

انواع بوشن لوله سفید

بوشن لوله سفید نیز از اتصالات پر کاربرد می باشد در این اتصالات بوشن ساده کاملا از جنس پلی پروپیلن است و بوشن های رزوه دار که برای اتصالاتی مانند شیر های بهداشتی و یا شیر های حیاطی و یا سایر اتصالات رزوه دار استفاده می شوند. به بوشن های یکسر فلز یا یکسر مغزی به دلیل اینکه فلز به کار رفته در آن برنج می باشد بوشن برنجی لوله سفید نیز گفته می شود.

بوشن مساوی پلی پروپیلن

بوشن مساوی پلی پروپیلن

بوشن مساوی پلی پروپیلن یا همان بوشن لوله سفید یا بوشن لوله سبز از پر کاربرد ترین اتصالات لوله سفید می باشد. این اتصال به صورت ظاهری مانند برشی از لوله می باشد و کاربرد آن متصل کردن دو لوله هم سایز در جاهایی که نیاز به خط لوله طولانی تر از یک شاخه لوله سفید ( ۴ متر ) به یکدیگر می باشد.

بوشن فلز لوله سفید

بوشن فلز لوله سفید

یکی از انواع اتصالات لوله سفید اتصال یکسر بوشن می باشد. که این اتصال جزو اتصالات تلفیقی لوله سفید شمرده می شود. این اتصال از یکطرف به صورت جوش پلیمری که با دستگاه جوش اتصالات لوله سفید یا همان اتو لوله سفید به صورت جوش متصل می شود و از قسمت دیگر که به صورت دنده داخل یا رزوه داخل از جنس برنج می باشد برای اتصالات نری دار یا شیر آلات که اتصال آنها به صورت رزوه بیرون است با نوار تفلون یا تفلون مایع متصل می شود.

بوشن مغزی فلزی

بوشن مغزی فلزی

بوشن یکسر مغزی یا مغزی یکسر فلزی از نام های این اتصال هستند.این اتصال همانند بوشن یکسر فلز می باشد اما قسمت دنده آن نری است و رزوه بیرون می باشد. قیمت اتصالات لوله سفید با توجه به تمام پلیمر بودن و یا تلفیقی بودن متفاوت است و اتصالات فلز دار قیمت چند برابری نسبت به اتصالات دیگر دارد.

بوشن تبدیل لوله سفید

بوشن تبدیل لوله سفید

تبدیل یا بوشن تبدیل لوله سفید نیز همان کار بوشن را انجام می دهد اما به همراه متصل کردن دو لوله به هم تغییر سایز در ادامه لوله کشی را انجام می دهد. به طور مثال برای رایزر های ساختمان که میخواهند وارد یک واحد از ساختمان شوند نیاز است که تغییر سایز در ادامه خط لوله انجام شود در این طور مواقع از بوشن تبدیل استفاده می کنند.

مهره ماسوره لوله سفید

مهره ماسوره ها در اتصالات لوله سبز در چهار مدل تقسیم بندی می شوند این اتصال یک نوع اتصال نیمه دائم است که می توان بعد از اجرا نیز آن را باز کرد و نیازی به برش ندارد. قیمت مهره ماسوره لوله سفید نسبتا از دیگر اتصالات پلی پروپیلن بالاتر می باشد.

مهره ماسوره دوسر جوش

مهره ماسوره دوسر جوش

مهره ماسوره دو سر جوش دارای دو سر از جنس پلی پروپیلن می باشد و در بین خط لوله کاربرد دارد. سایز این اتصال در هر دو طرف یکسان می باشد. استفاده از مهره ماسوره دوسر جوش باعث می شود که بتوان لوله ها را بدون برش از یکدیگر به منظور تعمیرات یا هر امر دیگری جدا نمود

مهره ماسوره یکسر فلز

مهره ماسوره یکسر فلز

مهره ماسوره یکسر فلز دارای یک سر پلی پروپیلن و یک سر برنجی که دارای رزوه به داخل می باشد است. از این اتصال برای جاهایی که نیاز به باز و بسته کردن داشته و در طرف دیگر اتصالات برنجی به کار برده شده است استفاده می شود

سایر اتصالات

در ادامه سایر اتصالاتی که در لوله کشی پلی پروپیلن یا لوله تک لایه سفید استفاده می شود را میتوانید مشاهده کنید

شیر فلکه لوله سفید

شیر فلکه لوله سفید

شیر فلکه لوله سفید به این جهت حائز اهمیت است که از جنس خود لوله می باشد و برای نصب آن نیاز به اتصالات اضافی نمی باشد اما اگر از شیرآلات برنجی استفاده شود نیاز است از بوشن مغزی در هر دو سمت برای اتصال به لوله استفاده کرد. در این شیر فلکه ها مغزی آن از جنس برنج می باشد.

پل بست دار

پل بست دار

این نوع اتصال در لوله کشی در مواقعی به کار میرود که دو خط لوله از روی یکدیگر عبور می کنند و با استفاده از پل بست دار فضای خالی در زیر آن وجود دارد که مانع از اختلال در لوله کشی می شود.

درپوش کپ لوله سفید

درپوش کپ لوله سفید

درپوش کپ در لوله کشی معمولا برای انتها خط کاربرد دارد و برای مسدود کردن انتهای لوله به کار می رود

چهارراه لوله سفید

چهارراه لوله سفید

چهارراه لوله سفید نیز همانند سه راهی در انشعاب گیری کاربرد دارد اما با این تفاوت که با چهارراه می توان از خط لوله دو انشعاب گرفت این اتصال نسبتا کاربرد کمی در لوله کشی دارد و در اکثر مواقع نیازی به این اتصال نیست

در این مقاله ما سعی کردیم پر کاربردترین اتصالات لوله سفید با عکس و اسم و همچنین کاربرد آن ها را توضیح دهیم. شما برای مشاهده تمام اتصالات لوله سفید یا کلیه اتصالات لوله سفید می توانید از کاتالوگی که به صورت pdf قرار داده شده است استفاده کنید.

دانلود کاتالوگ نام اتصالات لوله سفید+pdf

لوله های سفید نسبت به لوله های دیگر از جمله لوله و اتصالات آهنی گالوانیزه مقرون به صرفه تر هستند و از لحاظ بهداشتی در دراز مدت زنگ نمی زنند و به دلیل سطح صیقلی که دارند رسوب نمی گیرند و همچنین حمل و نقل آن ها به دلیل وزن بسیار سبک تر راحت تر است.

لوله سفید آب از جنس پلی پروپیلن می باشد که به نام های لوله آب پلی پروپیلن ، لوله آب پلاستیکی ، لوله تک لایه ، لوله پ پ pp گفته می شود.