پوش فیت چیست؟

در مقاله میخواهیم به این سوال “پوش فیت چیست؟” پاسخ بدهیم و همچنین نحوه اجرا و آموزش نصب این لوله و اتصالات پوش فیت را در اینجا آموزش می دهیم.

پوش فیت چیست؟ پوش فیت (Push Fit) در اصل نوعی اتصال و روش نصب است که در آن قطعات به‌طور مستقیم و بدون نیاز به پیچ، مهره، چسب یا جوش به یکدیگر متصل می‌شوند. این سیستم به‌ویژه در لوله‌کشی و سازه‌های مختلف استفاده می‌شود.

پوش فیت سیستم لوله کشی فاضلابی تشکیل شده از لوله و اتصالات است که از نظر کیفیت، جنس و مواد اولیه طراحی ساخت و نحوه نصب و اجرا نسبت به دیگر لوله و اتصالات فاضلابی موجود اعم از پلیمری یا آلیاژی کاملا برتری دارد.

در این سیستم فاضلابی به دلیل وجود سوکت در لوله و اتصالات نیازی به استفاده از چسب، جوش وسایر مدل های آب بندی نیست و از طرفی به دلیل نوع مواد اولیه و فرآیند تولید خاص، شکنندگی دیگر انواع لوله و اتصالات فاضلابی را ندارد و مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار خارجی دارد.

این نوع از لوله و اتصالات فاضلابی برای متصل کردن به یکدیگر، مانند انواع لوله پلیکا به چسب نیاز ندارد و به لطف یک اورینگ که در قسمت سوکت های لوله و اتصالات تعبیه شده است عمل آب بندی صورت میگیرد که این عامل باعث سرعت و سهولت نصب می شود.

لوله و اتصالات پوش فیت

لوله و اتصالات پوش فیت

انواع پوش فیت

این لوله و اتصالات در دو نوع پوش فیت سایلنت و یا معمولی تولید می شوند.در حال حاضر لوله و اتصالات پوش فیت فاضلابی را در برند هایی معروف از جمله  سایلنت پلیران ، پروتکت پلیران ، پلی تک یزد بسپار ،  پلی پلاس یزدبسپار (سایلنت) ،  یزد  پوشفیت ،  نیک بسپار یزد ،  نیوفلکس ، سایلنت نیوفلکس از پایپ مال تهیه نمایید.

لوله پوشفیت

لوله پوش فیت چیست؟ لوله پوشفیت نوعی از لوله های فاضلابی می باشد که برای لوله کشی فاضلاب ساختمان به کار برده می شود. جنس این لوله و اتصالات از پلی پروپیلن می باشد. بله همان ماده ای که در ساخت لوله و اتصالات سفید تک لایه آب به کار می رود. اما این بار با استفاده برترین تکنولوژی های روز از این مواد برای لوله و اتصالات فاضلاب استفاده شده است.

پلی پروپیلن مورد استفاده در تولید سیستم پوش فیت هرگز دستخوش پوسیدگی نشده و از پایداری بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی موجود در فاضلابها برخوردار است. به نحوی که pH های ۱ – ۲ را به راحتی تحمل نموده و با الزامات استانداردهای ۶۹۲۹ DIN و ۱۶۹۳۴ DIN مطابقت دارد.

لوله های پوشفیت در طول های مختلف در بعضی برند ها از ۱۵ یا ۲۵ سانتی متر ، ۵۰ سانتی متر ، ۱ متر ، ۲ متر و ۳ متر در سایز های مختلف مانند ۴۰ ، ۵۰ ، ۷۵ ، ۱۱۰ ، ۱۲۵ و ۱۶۰ میلیمتر تولید می شوند که البته سایز های ۶۳ و ۹۰ میلیمتر را فقط شرکت نیوفلکس تولید می کند. این لوله ها به صورت دو سر و یکسر سوکت تولید می شوند.البته لوله دو سر سوکت از طول ۵۰ سانتی متر به بالا تولید می شود.

لوله پوش فیت دوسر سوکت

این لوله ها دارای سوکت یا کوپله در هر دو سر لوله می باشند که در مواقعی استفاده می شوند که نیاز باشد: در هر دو طرف لوله اتصالات متصل شوند و یا در مواقعی که نیاز است هر دو سر لوله مادگی باشد.

لوله یکسر سوکت پوش فیت

لوله های یکسر سوکت به لوله هایی گفته می شود که فقط در یک طرف سوکت دارند و سر دیگر آن ها به صورت نری می باشد. از این لوله ها بیشتر در مواقعی استفاده می شود: که نیاز باشد چندین لوله به یکدیگر متصل شوند و خط لوله طولانی تری داشته باشیم.

اورینگ یا واشر یا حلقه آب بندی

حلقه های آب بندی به کار رفته در لوله ها و اتصالات سیستم پوش فیت، ساخت معتبرترین تولید کنندگان کشور آلمان و در مطابقت کامل با استاندارد ۴۰۶۰ DIN می باشند. مقاومت در برابر مواد شیمیایی آب بندی کامل و پایدار عمر مفید و طولانی از خصوصیات بارز این حلقه ها است

تفاوت لوله پوش فیت و پلیکا

لوله‌های پوش فیت در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و در سیستم‌های فاضلابی کاربردهای متنوعی دارند. این نوع لوله‌ها به‌خوبی توانسته‌اند لوله‌های پلیکا را جایگزین کنند. مهم‌ترین تفاوت‌های بین لوله‌های پلیکا و پوش فیت به شرح زیر است:

  • لوله‌های پلیکا به‌طور قابل‌توجهی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم هستند و به‌عنوان یک گزینه قوی‌تر در مقایسه با لوله‌های پوش فیت عمل می‌کنند. با این حال، لوله‌های پوش فیت نیز ویژگی‌های خوبی برای مقاومت در برابر خوردگی دارند.

  • لوله‌های پلیکا از لحاظ تابش اشعه UV حساسیت بیشتری دارند و در معرض نور مستقیم خورشید ممکن است عمر مفیدشان کاهش یابد.

  • یکی از مزایای لوله‌های پوش فیت عدم نیاز به چسب یا جوش برای اتصال است، که این مزیت در مقایسه با لوله‌های پلیکا به صرفه‌جویی در هزینه و زمان نصب می‌انجامد. در حالی که اتصالات لوله‌های پلیکا به جوش‌کاری نیاز دارند، لوله‌های پوش فیت به‌طور سریع و آسان نصب می‌شوند.

  • لوله‌های پوش فیت به دلیل داشتن اورینگ‌ها و سوکت‌ها، نشتی مواد را به حداقل می‌رسانند، در حالی که اتصالات جوشی ممکن است دارای نواقص و نشتی باشند.

  • از سوی دیگر، وجود اورینگ‌ها ممکن است به نرمی لوله‌های پوش فیت و ضعف در اتصالات آن‌ها منجر شود، به‌خصوص در شرایط استرس‌زا مانند زلزله.

  • تعداد بست‌هایی که برای تثبیت لوله‌های پوش فیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً بیشتر از لوله‌های پلیکا است، که این امر ممکن است به افزایش هزینه‌ها منجر شود.

  • لوله‌های پوش فیت از تنوع زیادی در ابعاد و اشکال برخوردارند و قابلیت ترکیب با انواع لوله‌های دیگر از جمله فلزی، پلیمری و چدنی را دارند.

  • در نهایت، لوله‌های پوش فیت نسبت به لوله‌های پلیکا مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند و در شرایط آتش‌سوزی خودبه‌خود خاموش می‌شوند.

  • سطح داخلی صاف و صیقلی لوله‌های پوش فیت به کاهش رسوب‌گذاری کمک کرده و فرآیند انتقال مواد را تسهیل می‌کند.

قیمت لوله‌ پوش فیت: عوامل مؤثر بر تعیین قیمت

تعیین قیمت لوله‌های پوش فیت به‌طور دقیق امکان‌پذیر نیست، زیرا چندین عامل مهم در این زمینه تأثیرگذار است. شما می توانید با رفتن به صفحه هر یک از برند های پروتکت پلیران، سایلنت پلی ران ، نیوفلکس، یزد پوش فیت، یزد بسپار ، نیک بسپار یزد لیست قیمت این لوله ها را مشاهده کنیددر ادامه، به برخی از عوامل کلیدی که می‌توانند در قیمت‌گذاری این نوع لوله‌ها نقش داشته باشند، اشاره می‌شود:

  1. کیفیت مواد اولیه: یکی از اصلی‌ترین پارامترها در تعیین قیمت لوله‌ پوش فیت ۱۱۰ یا هر سایزی، نوع و کیفیت مواد اولیه استفاده‌شده در تولید آن‌ها است. هرچه کیفیت مواد بهتر باشد، قیمت نهایی نیز ممکن است بالاتر برود.

  2. شرکت و برند سازنده: برند و سابقه شرکت تولیدکننده نیز بر قیمت لوله‌های پوش فیت تأثیر می‌گذارد. برندهای معتبر معمولاً به دلیل کیفیت بالاتر و خدمات بهتر قیمت‌های بالاتری دارند. به طور مثال قیمت لوله پوش فیت پلیران از سایر شرکت ها بالاتر می باشد.

  3. سایز و اندازه لوله: ابعاد و سایز لوله‌ها از دیگر عوامل مهمی هستند که می‌توانند قیمت را تحت تأثیر قرار دهند. لوله‌های بزرگ‌تر معمولاً قیمت بیشتری دارند.


    بیشتر بخوانید:
    نیک بسپار یزد | لیست قیمت لوله و اتصالات پوش فیت و پلی پروپیلن فاضلاب و لوله سفید آب

  4. طول لوله: این لوله ها در طول های مختلف از ۱۵ ساانتی متر تا ۳ متر تولید می شوند که با توجه به سایز و طول قیمت هریک نیز متفاوت می باشد

  5. هزینه‌های حمل‌ونقل: هزینه‌های مربوط به حمل و نقل نیز نقش مهمی در قیمت نهایی لوله‌ها دارند. بسته به فاصله و روش حمل، این هزینه‌ها ممکن است متفاوت باشند.

با توجه به این عوامل، بهتر است قبل از خرید، قیمت‌های مختلف را مقایسه کنید و به کیفیت و برند نیز توجه کافی داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

اتصالات پوش فیت

اتصالات در این لوله ها همانند لوله های فاضلاب پلیکا می باشد ولی در زانویی ها و سه راهی ها زاویه ۹۰ درجه وجود ندارد. این زاویه به ۸۷/۵ درجه تغییر کرده که طبق مطالعات جاری شدن فاضلاب با این زاویه نسب به زاویه ۹۰ درجه بهتر انجام می شود. البته بعضی از شرکت ها زانو را در زاویه های ۱۵ ، ۳۰ و ۶۷ درجه نیز تولید می کنند که به اجرای بهتر کمک کرده و می توان لوله کشی پوش فیت را با جزییات بهتر انجام داد.

بست

به دلیل حساسیت بالای این لوله ها، باید برای اتصال به دیوار و سقف، از بست لوله پوش فیت که به طور پیش فرض و توسط کارخانه دارای روکش pvc پی وی سی هستند، استفاده نمود که البته قیمت آن ها تقریبا دو برابر بست های پلیکا می باشد. اما اگر بخواهیم بست روکش دار را با هزینه کمتر تهیه کنیم، می توان از بست های پلیکا استفاده کرد که می توان روکش پی وی سی را به آن ها اضافه کرد که قیمت مقرون به صرفه تری نیز دارند.

نحوه برش لوله پوش فیت

برش این لوله ها نیاز به دستگاه یا سه پایه لوله بر پوش فیت دارد، که این دستگاه همراه با برش لوله قسمت برش خورده را پخ ۴۵ درجه زده و به اصطلاح کونیک می کند. برای متصل کردن به اتصالات پوش فیت حتما نیاز است که سر لوله پخ خورده باشد. این دستگاه در دو سایز ۱۲۵ و ۱۶۰ تولید می شود که می توانند انواع سایز لوله را از ۴۰ ، ۵۰ ، ۷۵ ، ۱۱۰ تا ۱۲۵ و یا تا ۱۶۰ برش بزنند.

در دستگاه ۱۲۵ چهار عدد یاتاقان در سایز های ۴۰ ، ۵۰ ، ۷۵ و ۱۱۰ قرار دارد که برای برش زدن لوله یاتاقان هم سایز لوله را روی دستگاه باید قرار داد و آخرین سایز، یعنی ۱۲۵ نیاز به یاتاقان نداشته و بدون یاتاقان باید از دستگاه استفاده کرد. همچنین دستگاه ۱۶۰ هم به همین صورت می باشد که در آخرین سایز یعنی برش لوله ۱۶۰ دستگاه را باید بدون یاتاقان استفاده نمود.

لوله پوش فیت سایلنت یا بی صدا

پوشفیت های سایلنت نوع جدیدی از لوله های فاضلابی می باشند، که ساختار و طراحی جدیدی از لوله های پلیمری دارند و برای بی صدا بودن و یا جذب صدای ناشی از جریان فاضلاب، مواد خاصی به آن ها اضافه شده است که جاذب صدا هستند. علاوه بر آن برای دستابی به ویژگی بی صدا بودن و حداکثر جذب صدا، تولید این لوله و اتصالات به صورت سه لایه می باشد همه اینها با تکنولوژی خاص و جدید باعث بی صدا یا به اصطلاح سایلنت بودن و جذب صدا و در نهایت انتقال کمتر صدای فاضلاب به ساختمان می شود.

در این بین بست ها که عامل اتصال لوله به دیوار یا سقف هستند نیز نقش مهمی دارند که اگر از نوع روکشدار استفاده نشود اول باعث آسیب به لوله و سپس عامل انتقالِ ارتعاش و صدا به ساختمان می شوند.

به این صورت که برای اتصال بهتر نیاز است قسمت انتهایی اتصالات یا لوله را اول به طور کامل تمیز نموده، سپس به مایع روان کننده پوش فیت و یا مایع ظرفشویی آغشته کرد و سپس با فشار آن را داخل اتصال وارد کرد و لوله یا اتصال باید تا قسمت انتهایی سوکت به داخل هدایت شود.

در این میان مایع روان کننده به راحت تر فرو رفتن به داخل سوکت کمک می کند و بدون آن نمی توان یا به سختی می توان این عمل را انجام داد. شما نیز می توانید برای اطلاع از آخرین اخبار در کانال تلگرام ما عضو شوید.

مزایای سیستم پوش فیت فاضلابی

استفاده از سیستم لوله‌کشی پوش فیت مزایای قابل توجهی دارد که آن را به یک گزینه اقتصادی و کارآمد برای فاضلاب تبدیل کرده است:

نصب سریع و آسان:

طراحی ویژه این سیستم به گونه‌ای است که با استفاده از سوکت‌ها و بدون نیاز به چسب، جوش یا سایر اتصالات پیچیده، نصب و راه‌اندازی آن به سادگی انجام می‌شود. این عامل می‌تواند هزینه‌های اجرایی را به شدت کاهش دهد.

تعویض آسان و کم‌هزینه:

در صورتی که نیاز به تغییر یا تعمیر بخش‌هایی از سیستم لوله‌کشی باشد، می‌توان به سادگی اتصال‌های معیوب را با اتصالات جدید جایگزین کرد، بدون آنکه نیازی به برش یا جوش باشد.

سطوح داخلی صیقلی:

لوله‌ها و اتصالات این سیستم دارای سطوح داخلی صیقلی و بدون زوائد اضافی هستند. این ویژگی باعث به حداقل رسیدن خطر گرفتگی و انسداد می‌شود و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش می‌دهد.

سبکی وزن و عدم بار اضافی:

به دلیل وزن سبک این لوله‌ها، نیازی به تقویت سازه ساختمان نیست و این امر به حفظ ایمنی و ساختار کلی ساختمان کمک می‌کند.

آب بندی مطمئن:

این سیستم در برابر نشست ساختمان و لرزش‌های غیرمخرب، آب‌بندی پایدار و قابل اعتمادی ارائه می‌دهد، که به دلیل ویژگی‌های فیزیکی مؤلفه‌های آن است.

مقاومت در برابر تغییر دما:

تغییرات طولی این لوله‌ها و اتصالات به دلیل تغییر دما بسیار کم است و تنها ۰.۱۱ میلی‌متر به ازای هر درجه تغییر دما برآورد می‌شود.

مقاومت در برابر تنش‌ها و مواد شیمیایی:

این سیستم به خوبی در برابر ضربه، تنش‌های مکانیکی و حرارتی و همچنین مواد شیمیایی مقاوم است. بر خلاف لوله‌های ساخته شده از پلی‌اتیلن، در این سیستم هرگز ترک‌های ناشی از تنش‌های درازمدت مشاهده نخواهد شد.

مناسب برای دماهای بالا:

این نوع سیستم فاضلابی قابلیت استفاده در دماهای تا ۹۰ درجه سانتیگراد را دارد که آن را برای کاربردهای مختلف مناسب می‌سازد.

سازگاری با سیستم‌های قدیمی:

سیستم پوش فیت به راحتی با تمامی لوله‌ها و اتصالات فاضلاب قدیمی، چه از نوع پلیمری و چه آلیاژی، قابل انطباق است.

به طور کلی، سیستم پوش فیت فاضلابی به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردش، انتخابی ایده‌آل برای لوله‌کشی مدرن به شمار می‌آید. این سیستم نه تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه تضمین‌کننده دوام و کارایی بالای سیستم فاضلاب نیز هست.

انواع محصولات در پایپ مال

پایپ مال ارائه کننده انواع لوله و اتصالات آب ، فاضلاب ، گاز می باشد که دارای دسته بندی متنوع محصولات ساختمانی و کشاورزی می باشد از جمله محصولات ارائه شده در پایپ مال به شرح زیر می باشد که برای دریافت اطلاعات از محصول و قیمت آن روی لینک محصول کلیک کنید.

لوله و اتصالات پلیکا

پلیمر گلپایگان PG (پلیکا گلپایگان اصلی ) ، وینو پلاستیک ، پلیکا اینگل ، نانو پلیمر یاس گلپایگان ، یزد پولیکا ، گلسار پلیمر گلپایگان ،

ستاره پلیمر گلپایگان ، تهران اتصالات ۱۱۰ ، پلیکا شهریار ( پلیکا ارزان ) ، لوله گرانول (مخصوص کشاورزی و هواکشی ) ، لوله پلیکا سمنان

لوله و اتصالات سفید تک لایه ( پلی پروپیلن ) آب

لوله پلی پروپیلن آذین ، لوله سفید تک لایه یزد بسپار ، لوله سفید تک لایه یزد لوله ، لوله سفید نیک بسپار یزد 

لوله و اتصالات پنج لایه آب

لوله و اتصالات نیوپایپ ، لوله و اتصالات بهتراشان سپاهان ‌BTS ، لوله و اتصالات ایزی پایپ

لوله اتصالات پوش فیت

پوش ،فیت پروتکت پلیران ، پوش، فیت سایلنت پلی ران ، پوش، فیت معمولی نیوفلکس ، پوش، فیت سایلنت نیوفلکس ، پوش، فیت یزد پوش فیت

پوش، فیت معمولی یزد بسپار ، پوش، فیت سایلنت یزد بسپار ، پوش، فیت نیک بسپار

لوله و اتصالات پلی اتیلن

پلی اتیلن جوشی ، پیچی ، فاضلابی و قطره ای پلی رود ، پلی اتیلن جوشی ، فاضلابی ، پیچی و قطره ای پلیران

شیرآلات برنجی

شیرآلات برنجی سیم ایتالیا ، شیرآلات برنجی کیزایران ، شیرفلکه برنجی سامین ، شیر فلکه برنجی ایران شیر ، شیرگازی سارا

شیر آلات چدنی

شیرالات چدنی فاراب ، شیرآلات چدنی وگ ایران

عایق الاستومری و فوم گرمایش از کف

فوم گرمایش از کف متالایز ، فوم گرمایش از کف شانه تخم مرغی ، انواع بست گرمایش از کف ( بست خاردار،ریل گرمایش از کف)

عایق الاستومری کافلکس ، عایق الاستومری

انواع بست لوله پلیکا و بست روکش دار پوش فیت

بست پلیران ، بست ایران ، بست لوله پلیکا ، بست لوله پوش فیت ، انواع بست رگلاژی سقفی ، انواع بست دیواری پایه دار